Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości
Ta witryna używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz je w każdej chwili zmienić. Szczegóły znajdziesz w polityce plików cookie.
 

Bezpieczniki TAURONA: Włącz dla domu i rodziny

Bezpieczniki TAURONA

Czy dałeś się kiedyś naciągnąć nieuczciwemu sprzedawcy? A może ktoś z Twoich bliskich padł ofiarą oszustwa? Nasza akcja ma za zadanie poinformować naszych Klientów, jakie mają prawa jako konsumenci. Przestrzegamy także, że nie każdy sprzedawca, który do Was przychodzi ma czyste zamiary.

Co to znaczy być konsumentem?

Konsument to osoba zawierająca umowę, nie mającą związku z jego działalnością gospodarczą. Jesteś konsumentem robiąc zakupy w supermarkecie, kupując prezent dla bliskiej osoby, podpisując umowę na korzystanie z telefonu komórkowego czy zawierając umowę na sprzedaż energii elektrycznej.

Zgodnie z prawem, jako konsument podlegasz szczególnej ochronie:

  • informacje, które są Ci przekazane powinny być rzetelne, prawdziwe i pełne,
  • nie mogą wprowadzać Cię w błąd,
  • zabronione jest stosowanie wobec Ciebie agresywnych praktyk, które miałyby nakłonić Cię do podjęcia decyzji, której będziesz żałował.

Gdzie uzyskać pomoc, jeśli zostałeś poszkodowany?

Jeżeli podpisałeś niekorzystną dla siebie umowę dot. energii elektrycznej zadzwoń do nas: 555 444 555.

Możesz też odwiedzić nasz Punkt Obsługi Klienta, w którym uzyskasz pełne informacje o tym, co powinieneś dalej robić.

Pamiętaj, że podawanie niepełnych informacji jest nieuczciwą praktyką rynkową. Jeśli uważasz, że zostałeś pokrzywdzony możesz o tym powiadomić Rzecznika Praw Konsumenta lub Delegaturę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak odróżnić uczciwego sprzedawcę od zwykłego oszusta?

Uczciwy sprzedawca zawsze mówi prawdę – podaje się za pracownika firmy, którym w rzeczywistości jest, pokazuje Ci swoją legitymację lub identyfikator. Podaje Ci komplet informacji dotyczących danego produktu lub usługi oraz przekazuje wszystkie dokumenty niezbędne do podpisania umowy.

Nieuczciwi sprzedawcy często lawirują w swoich odpowiedziach, mówią, że zapomnieli swojego identyfikatora, zostawili go w firmie lub w samochodzie, który zaparkowali daleko. Często podają się za przedstawicieli firmy, w której w rzeczywistości nie pracują. Stosują niedomówienia, żeby nie dać się złapać na kłamstwie. Nie odpowiadają wprost na pytania. Namawiają do podpisania umowy w pośpiechu, tak, aby nie dać Ci czasu na zastanowienie i dokładne jej przeczytanie. Bywa, że biorą potencjalnych klientów na litość - proszą, żeby podpisać umowę, bo inaczej dostaną reprymendę od swojego szefa.

Kto najczęściej pada ofiarą nieuczciwych sprzedawców?

Są to w przeważającej większości osoby starsze. Często mieszkające same, ufnie wpuszczające sprzedawców do domu, nierzadko spragnione kontaktu z drugą osobą, czy zwykłej rozmowy. Nie jest to jednak regułą, oszukany może zostać każdy, kto nie zastosuje podstawowych środków ostrożności.

Jak się przed tym chronić?

Przede wszystkim – trzeba znać swoje prawa.

3 zasady bezpiecznego podpisywania umów w domu

Aby uniknąć problematycznych sytuacji, ważne jest, żeby pamiętać o najważniejszych zasadach dotyczących podpisywania umów:

  1. Nie wpuszczaj do domu osób, których nie znasz. Jeśli zamierzasz kogoś wpuścić – sprawdź, czy jest tym za kogo się podaje. MÓJ DOM MOJĄ TWIERDZĄ
  2. Zanim podpiszesz umowę dokładnie ją przeczytaj. WYBIERZ MĄDRZE
  3. Pamiętaj, że masz prawo odstąpić od umowy podpisanej w domu do 14 dni od jej zawarcia. POŚPIECH ZŁYM DORADCĄ

Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy?

  • Podpisując umowę w domu, upewnij się, że na dokumentach, które otrzymujesz jest logo firmy, z którą chcesz podpisać umowę.
  • Sprawdź, czy zgadza się nazwa firmy, z którą podpisujesz umowę.
  • Zapytaj odwiedzającego Cię przedstawiciela o identyfikator lub legitymację.
  • Zapytaj o wszelkie ważne informacje dotyczące umowy:
  • Czy są jakieś dodatkowe opłaty, o których nie wiadomo na pierwszy rzut oka?
  • Jaki jest okres obowiązywania umowy?
  • Jeśli podpisujesz umowę na energię elektryczną upewnij się, czy ważne dla Ciebie kwestie nie ulegną zmianie: czy nadal będziesz otrzymywać 1 rachunek za prąd (a nie 2 – za sprzedaż i dystrybucję), czy wszystkie sprawy związane z prądem załatwisz w 1 firmie (pod 1 numerem telefonu i w 1 Punkcie Obsługi Klientów).
  • W razie jakichkolwiek wątpliwości - nie podpisuj niczego od razu, poproś o czas do namysłu. Możesz też dla pewności skontaktować się z nami pod numerem 555 444 555.

Co zrobić jeśli podpisaliśmy już niechcianą umowę?

Przy zawieraniu umowy poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość, przysługuje Ci szczególne uprawnienie do odstąpienia od takiej umowy bez podania przyczyny. Jeśli się na to zdecydujesz, to umowa będzie traktowana tak, jakby nigdy nie została zawarta. W zależności od upływu czasu od zawarcia umowy, przysługują Ci odpowiednie środki prawne:

Sytuacja I

Od zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorcy (w tym na odległość) nie upłynęło więcej niż 14 dni. W takim przypadku możesz odstąpić od umowy bez podania przyczyny.

Jak to zrobić?

Złóż odpowiednie oświadczenie na piśmie. Najlepiej jeśli doręczysz je przedsiębiorcy osobiście albo przesyłką poleconą ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Przykładowe oświadczenie znajdziesz w Poradniku Konsumenta. Jeśli jesteś Klientem TAURONA i sprawa dotyczy energii elektrycznej, prześlij kopię oświadczenia także do TAURONA (adres znajdziesz na fakturze).

Sytuacja II

Od zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorcy upłynęło więcej niż 14 dni, ale nie więcej niż 12 miesięcy od jej wykonania.

Jeżeli przy zawieraniu umowy nie zostałeś poinformowany o prawie do odstąpienia od niej w ciągu 14 dni, a ponadto umowa, którą podpisałeś nie zawiera informacji o takim prawie , możesz wciąż skorzystać z odstąpienia. Dopiero bowiem z chwilą, gdy przedsiębiorca przekaże tę informację, zostaje Ci 14 dni na skorzystanie z prawa do odstąpienia.

Przykłady nieuczciwych zachowań sprzedawców

Jestem z elektrowni

Nieuczciwi sprzedawcy chcąc podszyć się pod firmy cieszące się dużym zaufaniem społecznym, podają się np. za pracowników firm, które znasz: elektrowni, Twojego sprzedawcy prądu, wodociągów, gazowni – podczas gdy tak naprawdę są pracownikami innych firm związanych z tymi branżami. TAURON otrzymuje od swoich Klientów wiele niepokojących sygnałów o przedstawicielach handlowych podszywających się bezpośrednio pod pracowników TAURONA lub elektrowni, czy zakładu energetycznego. Liczą oni na to, że Klient nie dopyta o szczegóły i że będzie przypuszczał, że odwiedzający go przedstawiciel rzeczywiście reprezentuje TAURONA. Często tacy przedstawiciele straszą odłączeniem prądu w razie niepodpisania umowy lub podają nieprawdziwe fakty np. że TAURON został kupiony przez inną firmę i trzeba aktualizować umowę.

Zgubiony identyfikator

Fałszywy sprzedawca nie może się wylegitymować, usprawiedliwiając się tym, że identyfikator zgubił/ zostawił w firmie/ zapomniał zabrać z samochodu itp.

Zasłanianie loga firmy

Oszust pokazuje dokumenty zasłaniając logo firmy, tak aby Klient nie wiedział, że podpisuje umowę z inną firmą niż tą, za której pracownika podaje się sprzedawca.

Na litość

Sprzedawca próbuje wzbudzić litość, szczególnie wśród starszych osób, mówiąc, że jeśli nie sprzeda wystarczającej ilości umów straci pracę lub dostanie reprymendę od przełożonego.

Na kubek

Chcąc odwrócić uwagę od niekorzystnych zapisów umowy nieuczciwi sprzedawcy mamią obietnicą dodatkowej korzyści w postaci kubka, długopisu, artykułu gospodarstwa domowego. Pamiętaj, że podpisując umowę najważniejsze są jej warunki, a nie dodatkowy gadżet.

Na pośpiech

Im mniej czasu na podpisanie umowy, tym większe prawdopodobieństwo przeoczenia ważnego zapisu. Sprzedawca, któremu zależy na tym, aby klient nie zwrócił uwagi na ważne kwestie umowy, ponagla go i próbuje wymusić podpisanie umowy na miejscu. Pamiętaj, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, nie podpisuj niczego w pośpiechu. Poproś o czas do namysłu, zapytaj bliskich.